Pink Floyd, Pink Floyd at Pompeii - MCMLXXII 2LP Nowa płyta winylowa

Dostępność: ostatnie sztuki
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 195,00 zł 195.00
ilość szt.
dodaj do ulubionych

Opis

 

 

Płyta winylowa Pink Floyd at Pompeii - MCMLXXII to pierwszy oficjalny i pełnometrażowy zapis kultowego koncertu z 1971 roku na tym nośniku.

 

Dlaczego koncert Pink Floyd w Pompejach jest kultowy?

Reżyser Adrian Maben przyznaje, że to mogła być katastrofa. I prawie była. Ekipa, która w latach 70. podjęła się dość ekscentrycznego projektu – nagrania piosenek Pink Floyd w Pompejach – musiała poradzić sobie z wyzwaniami, które dziś wydają się błahe, jednak ponad 50 lat temu mogły całkowicie przekreślić realizację koncertu dziś uznawanego za jeden z najlepszych w historii.

Zaczęło się od spotkania Mabena z menadżerem Pink Floyd Steve’em O’Rourke. Bez entuzjazmu i pomysłu. Sześć miesięcy ciszy. I drugie spotkanie. To na nim pojawia się pierwszy, szczątkowy jeszcze zarys koncepcji. Reżyser ma wizje – chce połączyć sztukę z muzyką Pink Floyd, zespołu jeszcze młodziutkiego, szukającego form wyrazu, ale już odważnego w swoich eksperymentach. W rozmowach przewijają się malarze i rzeźbiarze: René Magritte, Jean Tinguely, Christo, Giorgio de Chirico. Jak połączyć rzeźbę, obraz i muzykę? Planu na doskonałą synergię tak różnych form nadal brak.

Pojawia się jednak iskierka. Zespół jest na “tak”. Potrzebują przestrzeni i czasu do namysłu. Każdy idzie w swoją stronę, chociaż już wiemy, że te drogi ponownie się spotkają. Reżyser Andrian Maben jedzie ze swoją partnerką do Włoch. W upalnym słońcu para zwiedza ruiny w Pompejach. Kilka godzin później mężczyzna uświadamia sobie, że przycupnięcie na kamieniu w amfiteatrze przypłacił koszmarną zgubą – z kieszeni wypadł mu paszport. Wieczorem, już sam, wraca do parku archeologicznego. Cisza, półmrok, pustka. “To jest to” – pomyślał. Później w wywiadach precyzował, że poczuł w Pompejach śmierć, ale i życie. Coś się tam tliło. Muzyka Pink Floyd mogła przywrócić temu miejscu życie.

Wraca jednak temat formy. Ekipa nie chce robić klasycznego reportażu czy zapisu z koncertu. To czas chodzenia za artystami z kamerami, pokazywania całych występów i reakcji publiczności. Punktem kulminacyjnym tej estetyki był Woodstock. Adrian Maben przyznaje, że oni chcieli zrobić “anty-Woodstock”. Bez widowni. Muzyka, cisza i pusty amfiteatr – fundamenty pomysłu są coraz wyraźniejsze.

W dniu wyjazdu nadal jednak nic nie jest pewne. W październiku 1971 roku ogromne ciężarówki z tonami sprzętu Pink Floyd docierają na południe Włoch. Zespół leci samolotem, a na miejscu wykluwają się pierwsze problemy – brak prądu. Maben wie, że nie ma nawet sensu pytać, czy Floydzi zagrają z playbacku. To niezgodne z ich etyką i stylem pracy. Kryzys robi się poważny. Włosi przychodzą, obiecują, że wszystko naprawią, ale nic się nie zmienia. Ostatecznie pociągnięto kable do znacznie oddalonego od amfiteatru budynku ratusza w Pompejach. Jest dźwięk. Z sześciu dni zdjęciowych zostały trzy – na nagranie utworów, ale i ujęć do filmu. Błotniste bąble, dymy, fumarole i chodzący wokół nich członkowie zespołu zostają uchwyceni na Polach Flegrejskich. 

Od tego momentu wszystko idzie zgodnie z planem, który właściwie klaruje się noc przed nagraniami. Steve O’Rourke wręcza reżyserowi “coś w rodzaju nagranego demo”, które nie zostało wydane i poleca, żeby się zapoznał z materiałem. Utwory wykonane w Pompejach wybrali oczywiście członkowie zespołu. Były to Echoes (otwierające i zamykające film), One of These Days i A Saucerful of Secrets – mieli tylko trzy dni, napięte harmonogramy i bilety powrotne. Pozostałe kawałki (Set the Controls for the Hearts of the Sun, Careful with That Axe, Eugene, Mademoiselle Nob) dograno w studiu. By jednak nie stracić pompejskiego ducha, wykorzystano technologię transflex – za zespołem, który był na pierwszym planie, wyświetlono ujęcia z Włoch. Efekt nie spodobał się ani reżyserowi, ani zespołowi, ale nie mieli innego materiału. 

Dźwiękowo jednak nie było się do czego przyczepić. Utwory nagrano na 24-ścieżkowym magnetofonie (jakby nagrywano płytę). Kierownik trasy i inżynier dźwięku Peter Watts uważał, że jakość nagrania jest porównywalna, o ile nie lepsza niż w profesjonalnym studiu – dźwięk odbijał się od kamiennych ścian amfiteatru i dawał delikatne echo, co podbiło unikatowy klimat piosenek. Niezmącony dźwięk to efekt zablokowania wejść, ale też faktu, że muzyka grana w amfiteatrze zostawała w nim. Nie niosła się dalej, nie przyciągała uwagi. Oczywiście kilkoro dzieci prześlizgnęło się na plan i z kącików cichutko podglądało nagrania. Gdy reżyser wrócił do Pompejów w 2001 roku i poprosił o zgodę na nagrania do wersji reżyserskiej, mężczyzna z obsługi przyznał, że jest jednym z dzieciaków, który był świadkiem tej historycznej dla muzyki chwili. Najpewniej widział również ikoniczny momentem, gdy Roger Waters uderza w wielki gong.

"Live At Pompeii" to nie tylko muzyczna uczta i szansa na zachwycenie się artystyczną intuicją zespołu. To możliwość obcowania z wielopoziomową opowieścią – o przeszłości, o eterycznej mocy październikowego światła, o ciszy, która okazuje się niezbędna do powstania kapitalnych dźwięków, o różnych wymiarach sztuki, o śmierci i życiu. “Czuliśmy, że jesteśmy we właściwym miejscu o właściwym czasie” – wspomina Adrian Maben. Aż trudno uwierzyć, że tyle musieliśmy czekać na oficjalną i dopracowaną winylową wersję kultowego koncertu Pink Floyd w Pompejach. Koncertu, który jest wydarzeniem mocno symbolicznym w historii zespołu. To czas po odejściu Syda Barretta, chwilę przed wydaniem The Dark Side of the Moon, który zatrząsł (nie tylko) muzycznym światem. Być może były to dla nich ostatnie chwile ciszy.



Tracklista

Side A

1. Pompeii Intro

2. Echoes - Part 1

3. Careful With That Axe, Eugene

Side B

1. A Saucerful of Secrets

2. Set the Controls for the Heart of the Sun

Side C

1. One of These Days

2. Mademoiselle Nobs

3. Echoes - Part 2

Side D

1. Careful With that Axe, Eugene - Alternate take

2. A Saucerful of Secrets - Unedited

 

Dystrybutor: Sony Music Vision.

KOD EAN: 198028762311

 

 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Doskonale pasujące...

Pink Floyd -   Libest Spacement Monitor, LP 1989 Germany , colour vinyl,    Unofficial Release
Pink Floyd - Libest Spacement Monitor, LP 1989 Germany , colour vinyl, Unofficial Release
Cena: 300,00 zł
Pink Floyd  Ummagumma 2 LP 1973 Germany   Harvest
Pink Floyd Ummagumma 2 LP 1973 Germany Harvest
Cena: 243,00 zł 270,00 zł
Pink Floyd Relics LP 1982 US Capitol Records
Pink Floyd Relics LP 1982 US Capitol Records
Cena: 162,00 zł 180,00 zł
 Pink Floyd, The Dark Side Of The Moon Live At Wembley 1974 LP
Pink Floyd, The Dark Side Of The Moon Live At Wembley 1974 LP
Cena: 90,00 zł
 Pink Floyd, Final Cut LP
Pink Floyd, Final Cut LP
Cena: 129,10 zł
 Pink Floyd, Animals LP
Pink Floyd, Animals LP
Cena: 120,99 zł
VARIOUS ARTISTS Meddle Reimagined - A Tribute To Pink Floyd LP
VARIOUS ARTISTS Meddle Reimagined - A Tribute To Pink Floyd LP
Cena: 132,26 zł
 Pink Floyd, A Collection Of Great Dance Songs LP
Pink Floyd, A Collection Of Great Dance Songs LP
Cena: 149,06 zł
PINK FLOYD Pulse 4LP
PINK FLOYD Pulse 4LP
Cena: 642,20 zł
Pink Floyd - Meddle , LP Hungary
Pink Floyd - Meddle , LP Hungary
Cena: 130,00 zł
 Pink Floyd, A Momentary Lapse Of Reason LP
Pink Floyd, A Momentary Lapse Of Reason LP
Cena: 139,61 zł
Newsletter

Dowiedz się pierwszy o promocjach!

Zapisz się do newslettera

Zostań z nami i bądź na bieżąco
z nowościami w Vinyl Tamka.

Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl